Proiect de Hotărâre privind reactualizarea preţurilor, a tarifelor și taxelor pentru serviciile de înhumare, funerare
si de curățenie în cimitirele umane din Municipiul Timişoara: Cimitirul Calea Şagului, Cimitirul str. Rusu
Şirianu, Cimitirul Calea Sever Bocu (fostă Calea Lipovei), Cimitirul str. Stuparilor, Cimitirul Săracilor.
Primăria Municipiului Timișoara are în proprietate șase cimitire, respectiv: Cimitirul Calea Şagului, Cimitirul str. Rusu Şirianu, Cimitirul Calea Sever Bocu (fostă Calea Lipovei), Cimitirul str. Stuparilor, Cimitirul Săracilor din str.Amurgului și Cimitirul Calea Stan Vidrighin (fostă Calea Buziaşului).
Administrarea, respectiv serviciile funerare, de curăţenie, pază, respectiv lucrările şi bunurile necesare realizării serviciilor funerare din cimitire a fost împărțită pe loturi și a fost delegată activitatea prin concesionare unor societăți comerciale, cum spune raportul de specialitate.
Cine administrează cimitirele din Timișoara?
1.) În Cimitirul Calea Șagului și Cimitirul Str. Rusu Șirianu, activitatea a fost încredințată societății S.C. Horticultura S.A. prin H.C.L.M.T. nr. 373/17.08.2023, modificată prin H.C.L.M.T. nr. 409/12.09.2023. De la data de 28.09.2023 serviciile din aceste cimitire sunt prestate de către S.C. Horticultura S.A. în baza contractului de Concesiune nr.2/27.09.2023, pentru o perioadă de 5 (cinci) ani, contract valabil până la data de 28.09.2028.
2.) În Cimitirul Lipovei (actual Calea Sever Bocu), Cimitirul din Str. Stuparilor și Cimitirul Săracilor, activitatea a fost concesionată prin licitație publică, fiind încheiat Contractul de concesiune nr. 34/19.04.2023 cu societatea S.C. DENISALEX S.R.L., pentru o perioadă de 5 (cinci) ani, contract valabil până la data de 24.04.2028.
Pentru aceste cimitire delegarea serviciilor s-a făcut în baza H.C.L.M.T. nr. 346/26.07.2022 modificată prin H.C.L.M.T. nr. 578/24.11.2022.
3.) În Cimitirul Calea Stan Vidrighin (fostă Calea Buziaşului), activitatea a fost concesionată prin licitație publică, fiind încheiat Contractul de concesiune nr. 95/25.05.2020, fiind încheiat Contractul de concesiune nr. 95/25.05.2020, cu societatea S.C. ADH MATKONS S.R.L., pentru o perioadă de 5 (cinci) ani, contract valabil până la data de 25.05.2025. Pentru cimitirul situat în calea Stan Vidrighin (fostă Calea Buziașului) delegarea serviciilor s-a facut în baza H.C.L.M.T. nr.8/14.01.2020.
TARIFE și TAXE privind serviciile de înhumare, funerare si de curatenie în cimitirele umane
Odată cu delegarea gestiunii serviciilor necesare realizării serviciilor funerare din cimitire au fost stabilite TARIFE și TAXE privind serviciile de înhumare, funerare si de curatenie în cimitirele umane, care se vor percepe de la utilizatori pe perioada contractului vor putea fi modificate, cu aprobarea Consiliului Local al Municipiului Timișoara, astfel încât să se asigure exploatarea și întreținerea eficientă a cimitirelor, asigurarea furnizării/prestării serviciilor la nivelurile de calitate şi indicatorii de performanță stabiliţi prin contract, astfel încât să se realizeze un raport calitate/cost cât mai bun pentru serviciile furnizate/prestate pe perioada angajată şi asigurarea unui echilibru între riscurile şi beneficiile asumate de părţile contractante.
Societățile concesionare achită Municipiului Timișoara o redevență anuală care se indexează anual, la începutul fiecărui an calendaristic, cu rata inflației, conform datelor furnizate de către Institutul Național de Statistică.
La data încheierii contractelor de concesiune prin care a fost delegată activitatea funerară , de curățenie și pază pentru cimitirele proprietatea Municipiului Timișoara, aceste tarife nu au fost indexate.
Citește și În județul Timiș, suprafața pregătită pentru irigat este mai mică decât în… Covasna!
Prin adresa nr. MTM2024-026574/26.06.2024, Societatea HORTICULTURA S.A, solicită modificarea Contractului de concesiune de servicii având ca obiect prestarea de servicii și activități necesare exploatării și întreținerii cimitirelor umane situate în Calea Șagului și str. Rusu Șirianu din Municipiul Timișoara Nr. 2/27.09.2023, prin:
I. Ajustarea/modificarea/indexarea tuturor prețurilor unitare/tarifelor aferente prestării de servicii și activități necesare exploatării și întreținerii cimitirelor umane situate în Calea Șagului și str. Rusu Șirianu din Municipiul Timișoara, prin creștere cu 19,82% (media între nivelul creșterii salariului minim și nivelul IPC), începând cu data de 1 iulie 2024.
Modificarea tarifelor conform costului, pentru următoarele servicii:
a.) Depunere capelă
Motivație:
– investiții necesare pentru operare capele (construcții și electric) de minim 65.000 lei + TVA/capelă, rezultând un cost de amortizare zilnic de 42,38 lei (TVA inclus);
– încălzirea / răcirea capelei pentru un interval de 24 ore la un consum mediu de 2.5 kWh conduce la un cost de 78 lei (TVA inclus);
– iluminatul capelei și a foișorului capelei pentru 12 ore, la un consum mediu de 0.35 kWh, conduce la un cost de 5,46 lei (TVA inclus);
– curățenie, deschidere, închidere capelă – cost intern de 1 oră/zi și soluții curățenie la un cost de 35,05 lei (TVA inclus);
Total cost pentru HORTICULTURA S.A.: 160,89 lei cu TVA inclus;
Tarif propus: 200 lei cu TVA inclus (marjă profit de 19,55%, la un grad de închiriere de 100%).
b.) Taxa de curățenie ocazională a locului de veci
Motivație:
– timp necesar/mormânt: 1 oră la un cost de 28,58 lei (TVA inclus);
– timp necesar evacuare deșeuri: 0,25 ore la un cost de 7,15 lei (TVA inclus);
– cost deșeu curățenie ocazională: 0,15 mc la un cost de 39,27 lei (TVA inclus);
Total cost pentru HORTICULTURA S.A.: 75 lei cu TVA inclus
Tarif propus: 85 lei cu TVA inclus (marjă profit 11.76%).
III. Introducerea unor activități/servicii noi, cu tarifele aferente, după cum urmează:
a.) Transport pământ rămas la deponeu, inclusiv evacuarea acestuia – 341 lei cu TVA inclus/mormânt
Motivație:
– la fiecare groapă săpată rezultă o cantitate de pământ între 1,2 mc (în cazul în care se acoperă sicriul cu pământ) și 4 mc (în cazul unei gropi zidite simple);
– acest pământ trebuie evacuat dintre morminte și dus la deponeu, întrucât nu mai există zone unde poate fi împrăștiat;
– activitatea implică 1-3 ore de munca manuală a două persoane și echipament pentru transportat;
– cost minim: 157 lei pentru 1,2 mc (groapă simplă cu pământ pus deasupra);
– cost maxim: 525 lei pentru 4 mc (groapă simplă zidită cu pământ evacuat);
Medie operațiuni: 341 lei (TVA inclus)
b.) Acces auto în cimitir – 171 lei (TVA inclus)
În medie intră lunar în cimitir între 60-100 vehicule, care aduc de multe ori noroi (sau il preiau din cimitir și il întind pe alei), ce trebuie curățat; în plus, accesul auto provoacă surparea/denivelarea pavajului, care trebuie reparat în mod periodic din această cauză.
Ținând cont de tarifele practicate de alți operatori economici similari (din Oradea, Craiova, București), se propune introducerea tarifului de acces auto în perimetrul cimitirului, pentru a acoperi costurile aferente activităților menționate.
c.) Evacuare materiale de construcții – 398 lei (TVA inclus)
Ca urmare a efectuării unor lucrări specifice de amenajări în cimitire, anumiți operatori economici lasă în urmă nisip, pietriș, ciment, carămizi etc..
Se propune introducerea unui tarif pentru colectare, transport și predare către RETIM ECOLOGIC SERVICE S.A. a un mc de deșeuri din construcții amestecate, aplicabil celor care nu efectuează operațiunile de curățenie după executarea lucrărilor.
De asemenea, S.C. Horticultura S.A. arată că de la data încheierii contractului de concesiune și până în prezent salariul minim brut pe țară garantat în plată a crescut cu 23,33%, în baza H.G. nr. 900/2023 (de la 3.000 lei lunar la 3.300 lei lunar) și H.G. nr. 598/2024 (de la 3.300 lei lunar la 3.700 lei lunar, începând cu data de 1 iulie 2024), iar tarifele pentru realizarea serviciului public de organizare, funcționare, întreținere și administrare a cimitirelor umane din Municipiul Timișoara au fost indexate cu rata inflației la nivelul lunii aprilie 2022, iar Indicele Prețurilor de Consum pentru perioada mai 2022 – mai 2024 este 116,30, conform comunicării Institutului Național de Statistică, iar acești factori au dus la majorarea prețurilor bunurilor și serviciilor pe care HORTICULTURA S.A. le întrebuințează pentru realizarea obiectului contractului de concesiune, ceea ce conduce la creșterea costurilor societății și din această perspectivă.
Servicii care nu au fost luate în calcul la încheierea contractului
De asemenea, pe parcursul derulării contractului s-a constatat că exploatarea și întreținerea corespunzătoare a celor două cimitire umane implică efectuarea unor activități/prestarea unor servicii care nu au fost luate în calcul la încheierea contractului și pentru care nu au fost stabilite taxe/tarife și ca urmare se impune introducerea tarifelor suplimentare referitoare la: transport pământ rămas la deponeu, inclusiv evacuarea acestuia, acces auto în cimitir și evacuare materiale de construcții, cuprinse în Anexă.
Pentru Contractul de concesiune nr. 34/19.04.2023 cu societatea S.C. DENISALEX S.R.L., pentru o perioadă de 5 (cinci) ani, contract valabil până la data de 24.04.2028 și Contractul de concesiune nr. 95/25.05.2020, cu societatea S.C. ADH MATKONS S.R.L., pentru o perioadă de 5 (cinci) ani, contract valabil până la data de 25.05.2025, nu au fost reactualizate prețul tarifelor și a taxelor contractului, deși de la data încheierii acestora a fost modificat atât salariul minim pe economie, cât și redevența care a fost indexată anual cu rata inflației.