ANRE supune consultării publice Ordinul privind aprobarea Contractului-cadru de furnizare a energiei termice, a condițiilor generale de furnizare a energiei termice şi a convenţiei-cadru de facturare individuală a energiei termice, in faza a II-a.
Prezentul proiect de Ordin privind aprobarea Contractului-cadru de furnizare a energiei termic, a condițiilor generale de furnizare a energiei termice şi a convenţiei-cadru de facturare individuală a energiei termice stabilește raporturile juridice dintre furnizor şi utilizator/consumator cu privire la furnizarea, utilizarea, facturarea şi plata energiei termice.
Prezentul proiect de Ordin privind aprobarea Contractului-cadru de furnizare a energiei termic, a condițiilor generale de furnizare a energiei termice şi a convenţiei-cadru de facturare individuală a energiei termice stă la baza întocmirii contractelor de furnizare ce trebuie încheiate între furnizorii de energie termică și utilizatorii de energie termică din cadrul unui SACET.
Termenul limită de încheiere a contractelor de furnizare a energiei termice
Ordinul privind aprobarea Contractului-cadru de furnizare a energiei termic, a condițiilor generale de furnizare a energiei termice şi a convenţiei-cadru de facturare individuală a energiei termice conferă drepturi și obligații ale utilizatorilor/consumatorilor de energie termică din cadrul unui SACET, în relația comercială cu furnizorul de energie termică.
Citește și… ANAF dezminte: nu vă ia 10% din conturile bancare. Informațiile vehiculate recent în spațiul public, potrivit cărora, ”începând cu 2025, ANAF va percepe 10% din banii aflați în conturile bancare ale contribuabililor” sunt FAKE.
Având în vedere numărul mare de contracte ce trebuie modificate de către operatorii serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat existente (în mod special, la nivelul Municipiului București) se propune data de 31.03.2026 ca fiind termenul limită de încheiere a contractelor de furnizare a energiei termice.
Schimbări preconizate/măsurile propuse
De la data intrării în vigoare a Contractului-cadru de furnizare a energiei termice, ţinând cont de prevederile art VII din Legea nr. 196/2021 pentru modificarea şi completarea Legii serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006, pentru modificarea alin. (5) al art. 10 din Legea nr. 121/2014 privind eficienţa energetică şi pentru completarea alin. (3) al art. 291 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, nu se mai aplică prevederile din reglementările emise anterior, care au acelaşi scop/obiect cu cele din Contractul-cadru de furnizare a energiei termice.
Proiectul de ordin include 3 anexe
Actualul proiect de reglementare stabilește raporturile juridice dintre furnizor şi utilizator/consumator cu privire la furnizarea, utilizarea, facturarea şi plata energiei termice și se încheie la nivel de branșament termic între furnizor și utilizatorul de energie termică. Proiectul de ordin include 3 anexe, astfel:
Anexa nr. 1 – Contractul-cadru de furnizare a energiei termice;
Anexa nr. 2 – Condițiile generale de furnizare a energiei termice;
Anexa nr. 3 – Convenţia-cadru de facturare individuală a energiei termice.
I. Anexa nr. 1 la Ordin: “Contractul-cadru de furnizare a energiei termice” este structurat pe 12 puncte, astfel:
– 1. Părțile contractante;
– 2. Obiectul și durata contractului;
– 3. Prețul de contract al energiei termice;
– 4. Cantitatea de energie termică facturată în baza contractului;
– 5. Facturare și plată;
– 6. Litigii;
– 7. Cesiunea Contractului;
– 8. Încetarea contractului;
– 9. Forța majoră;
– 10. Clauze specifice;
– 11. Alte clauze;
– 12. Protecția datelor cu caracter personal.
Contractul Cadru de furnizare a energiei termice include 4 anexe, astfel:
Anexa nr. 1 – Date de identificare a locurilor de consum-delimitarea instalațiilor de alimentare cu energie termică;
Anexa nr. 2 – Condiţii şi parametrii specifici de furnizare a energiei termice;
Anexa nr. 3 – Date de contact, căi şi mijloace de comunicare;
Anexa nr. 4 – Situația consumatorilor din condominiu.
II. Anexa nr. 2 la Ordin: „Condiții generale de furnizare a energiei termice” este structurată pe 10 puncte, astfel:
-1. Obiect;
-2. Dispoziții generale;
-3. Abrevieri și definiții;
-4. Drepturile şi obligațiile Furnizorului în cadrul Contractului;
-5. Drepturile şi obligațiile Utilizatorului în cadrul Contractului;
-6. Drepturile şi obligațiile Furnizorului în cadrul Convenţiei;
-7. Drepturile şi obligațiile Consumatorului în cadrul Convenţiei;
-8. Facturare şi condiții de plată a facturilor;
-9. Date și informații prevăzute în factura emisă de Furnizor;
-10. Răspunderea Contractuală.
Condițiile generale de furnizare a energiei termice completează prevederile contractului de furnizare a energiei termice încheiat în baza contractului-cadru de furnizare a energiei termice și, după caz, ale convenției de facturare individuală a energiei termice încheiată în baza convenţiei-cadru de facturare individuală a energiei termice.
III. Anexa nr. 3 la Ordin: “Convenția-cadru de facturare individuală a energiei termice” este structurată pe 9 puncte, astfel:
-1. Părți;
-2. Obiectul și durata convenției;
-3. Facturare și plată;
-4. Drepturi și obligații;
-5. Forța majoră;
-6. Litigii;
-7. Cesiunea convenției;
-8. Încetarea convenției;
-9. Alte clauze.
Contractul încheiat de părți se poate completa cu clauze/prevederi/anexe specifice, conform înțelegerii părților, cu condiția ca acestea să nu fie contrare prevederilor din contractul-cadru și din actele normative aplicabile.
Termenul final de transmitere a propunerilor şi observaţiilor
În vederea respectării principiilor transparenței decizionale, stabilite prin dispozițiile Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, si avand in vedere propunerile si observatiile primite in etapa anterioara de consultare publica, ANRE supune consultării publice prezentul document in faza a II-a.
Propunerile şi observaţiile, însoţite de motivarea acestora, vor fi transmise în format electronic editabil (documente Word), la adresele de email: anre@anre.ro si termica@anre.ro.
Termenul final de transmitere a propunerilor şi observaţiilor este de 30 de zile de la data publicării pe site.