Consiliul Local al municipiului Timișoara a luat în dezbatere proiectul de hotărâre privind revizuirea Strategiei de Alimentare cu Energie Termică în municipiul Timişoara în perioada 2022 – 2030 și perspectiva 2050, dar și modificarea Planului anual de evoluţie a tarifelor pentru energia termică, componenta transport si distribuție.
Prin dispozițiile art. 8 alin. (3) lit. a) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006 se stabilește că: „În exercitarea competenţelor şi atribuţiilor ce le revin în sfera serviciilor de utilităţi publice, autorităţile deliberative ale administraţiei publice locale asigură cadrul necesar pentru furnizarea serviciilor de utilităţi publice şi adoptă hotărâri în legătură cu elaborarea şi aprobarea strategiilor proprii privind dezvoltarea serviciilor, a programelor de reabilitare, extindere şi modernizare a sistemelor de utilităţi publice existente, precum şi a programelor de înfiinţare a unor noi sisteme, inclusiv cu consultarea operatorilor.” – se spune în raportul de specialitate.
Conform prevederilor art. 14 alin. (2) din Legea nr. 121 din 18 iulie 2014 privind eficienţa energetică: “Autorităţile administraţiei publice locale şi centrale adoptă politici care promovează, la nivel local şi regional, dezvoltarea şi utilizarea integrată a sistemelor eficiente de încălzire şi răcire, în special a celor care folosesc cogenerarea de înaltă eficienţă, atât pentru procese de încălzire, cât şi pentru procese de răcire pentru utilizatorii finali, având în vedere potenţialul de dezvoltare al unor pieţe locale şi regionale ale energiei termice”.
Lipsa unei strategii aprobate atrage sancţiunea restricţionării alocării oricăror fonduri publice
Potrivit prevederilor art. III alin. (1) din Legea nr. 196 din 12 iulie 2021: “În termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei legi, autorităţile administraţiei publice locale ori asociaţiile de dezvoltare comunitară, după caz, atât cele care au, cât şi cele care nu au sistem de alimentare centralizată cu energie termică al localităţii sau al asociaţiei de dezvoltare comunitară, vor reactualiza strategiile locale ale serviciului de alimentare cu energie termică a populaţiei, strategii elaborate în conformitate cu prevederile HG nr. 246/2006 pentru aprobarea Strategiei naţionale privind accelerarea dezvoltării serviciilor comunitare de utilităţi publice, care vor respecta principiile prevăzute la art. 3 din Legea nr. 325/2006, cu modificările ulterioare, astfel cum aceasta este modificată şi completată prin prezenta lege, în vederea realizării obiectivelor prevăzute la art. 4 din acelaşi act normativ, conform politicilor elaborate de Ministerul Energiei.
Autorităţile administraţiei publice locale ori asociaţiile de dezvoltare comunitară, după caz, asigură mijloacele necesare de implementare.” De asemenea, alin. (3) menționează faptul că: “lipsa unei strategii aprobate atrage sancţiunea restricţionării alocării oricăror fonduri publice pentru autorităţile administraţiei publice locale implicate”.
Justificarea necesităţii finanţării investiţiilor pentru reabilitarea sistemului de alimentare cu energie termică
În acest context, municipiul Timișoara a încheiat Contractul de prestări servicii nr. 77/20.07.2022 având ca obiect întocmirea Strategiei de alimentare cu energie termică în municipiul Timișoara.
Scopul elaborării strategiei este de a identifica şi prioritiza necesităţile investiţionale, astfel încât să respecte conformarea cu politicile naţionale şi europene în domeniul energiei și mediului, luând în considerare suportabilitatea investiţiilor de către populaţie și capacitatea locală de implementare a proiectului.
Strategia reprezintă documentul suport pentru justificarea necesităţii finanţării investiţiilor pentru retehnologizarea/modernizarea/reabilitarea sistemului de alimentare cu energie termică din municipiul Timişoara, prezentând situaţia existentă, proiecţiile privind dezvoltarea viitoare a întregului SACET.
Opțiunile strategice pentru sistemul de alimentare cu energie termică centralizat
Pe baza acestor informaţii, documentația expune opțiunile strategice pentru sistemul de alimentare cu energie termică centralizat și opțiunile specifice aferente fiecărei componente a sistemului.
La nivel local, strategia trebuie să conducă la atingerea următoarelor obiective:
– continuitate, calitate, siguranță şi eficiență în alimentarea cu energie termică a populaţiei;
– asigurarea resurselor necesare pe termen lung pentru alimentarea cu energie termică a populaţiei;
– dezvoltarea durabilă a UAT;
– utilizarea eficientă a resurselor energetice pentru producerea energiei termice, corelată cu eficientizarea consumului, în special la nivel rezidenţial;
– decarbonarea sectorului de încălzire/răcire urbană (reducerea emisiilor de GES);
– reducerea emisiilor de poluanţi, alţii decât GES, şi îmbunătăţirea calităţii mediului (apă, aer, sol);
– stabilirea datelor, informaţiilor şi, după caz, a măsurilor/acțiunilor/termenelor necesare pentru evaluarea
disponibilităţilor locale în ceea ce priveşte SRE şi/sau căldura reziduală din procese tehnologice şi identificarea
opțiunilor strategice de maximizare a gradului de utilizare a acestora pentru producerea energiei termice în sistem centralizat;
– stabilirea datelor, informaţiilor şi, după caz, a măsurilor/acțiunilor/termenelor necesare pentru evaluarea
cuprinzătoare a potenţialului de cogenerare de înaltă eficienţă şi de încălzire/răcire eficientă şi identificarea
opțiunilor strategice de valorificare a acestora în condiţii de eficienţă economică;
– stabilirea necesităţii/oportunităţii de dezvoltare/modernizare/eficientizare a unui SACET existent, pe baza
unei analize cost-beneficiu care compară cel puţin trei opţiuni strategice de asigurare a necesarului de energie
termică pentru încălzire, acc şi răcire din localitate, în sistem centralizat şi/sau individual, care conduc la
creşterea eficienţei energetice şi reducerea emisiilor de GES;
– satisfacerea cerințelor de interes public ale colectivităţilor locale, inclusiv eliminarea riscurilor de intoxicare,
asfixiere, incendii, explozii, precum şi a riscurilor privind sănătatea populaţiei;
– asigurarea accesibilităţii energiei termice pentru populaţie;
– asigurarea conformităţii cu prevederile legislaţiei UE aplicabile, valorificarea experienţei internaţionale şi
adoptarea celor mai bune practici în domeniul încălzirii şi răcirii urbane.
Obiectivele strategiei
Obiectivele strategiei sunt reprezentate de atingerea simultană a următoarelor ținte:
– reducerea emisiilor interne de gaze cu efect de seră cu cel puţin 50% până în 2030, comparativ cu 2020;
– un consum de energie din surse regenerabile de 32% în 2030;
– îmbunătăţirea eficienţei energetice cu 32,5% în 2030;
– îndeplinirea până în 2030 a criteriilor care definesc un „Sistem eficient de încălzire centralizată”, Conform
Directivei CE 27/2012 un „sistem eficient de termoficare şi răcire centralizată” înseamnă un sistem de
termoficare sau răcire centralizat care utilizează cel puțin 50 % energie din surse regenerabile, 50 % căldură
reziduală, 75 % energie termică prin cogenerare sau 50 % dintr-o combinaţie de energie și căldură de tipul
celor sus-menționate.
Aprobat, revizuit, corelat, iar aprobat, revizuit și corelat…
Ca urmare a celor de mai sus, prin HCL nr. 275/27.06.2023 a fost aprobată Strategia de Alimentare cu Energie Termică în municipiul Timişoara în perioada 2022 – 2030 și perspectiva 2050.
Ulterior, prin HCL nr. 452/10.10.2023 a fost aprobată revizuirea Strategiei de Alimentare cu Energie Termică în municipiul Timişoara în perioada 2022 – 2030 și perspectiva 2050.
Municipiul Timișoara a depus o cerere de finanțare, în cadrul Fondului pentru modernizare, Programcheie 5: Cogenerare de înaltă eficiență și modernizarea rețelelor de termoficare — Sprijin pentru modernizarea
și realizarea de centrale în cogenerare de înaltă eficiență și pentru modernizarea rețelelor de termoficare –
Domeniul de investiții 5.3: Sprijin pentru modernizarea și dezvoltarea rețelei inteligente de termoficare, pentru
proiectul “Retehnologizarea sistemului centralizat de termoficare din Municipiul Timişoara în vederea
conformării la normele de protecţia mediului privind emisiile poluante în aer şi pentru creşterea eficienţei in
alimentarea cu căldură urbană – Etapa III – lot 1”.
Citește și Eliberarea atestatelor de administratori condominii pentru persoanele fizice
Proiectul „Retehnologizarea sistemului centralizat de termoficare din Municipiul Timişoara în vederea
conformării la normele de protecţia mediului privind emisiile poluante în aer şi pentru creşterea eficienţei in
alimentarea cu căldură urbană – Etapa a III-a – lot1” reprezintă etapa a treia a unei iniţiative investiţionale de
amploare ce vizează, pe termen lung, conformarea sistemului de termoficare cu obligaţiile comunitare privind
emisiile de poluanţi în aer şi creşterea eficienţei energetice a sistemului.
Ca urmare a verificării administrative și eligibilității cererii de finanțare Ministerul Investițiilor și
Proiectelor Europene a transmis Solicitarea de clarificare nr. 2, prin care solicită corelarea Strategiei de
Alimentare cu Energie Termică în municipiul Timişoara în perioada 2022 – 2030 și perspectiva 2050 cu
Studiul de oportunitate privind gestiunea serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem
centralizat din municipiul Timișoara, aprobat prin HCL 589/2023, în ceea ce privește optiunea de separare a
activității de producție a energiei termice în sistem centralizat de cea de transport, distribuție și furnizare a
energiei termice în sistem centralizat.
Revizuirea
Luând în considerare cele expuse mai sus este necesară revizuirea Strategiei de Alimentare cu Energie
Termică în municipiul Timişoara în perioada 2022 – 2030 și perspectiva 2050 prin introducerea în cuprinsul
acesteia a următorului paragraf:
„Prin prisma avantajelor/dezavantajelor opțiunilor analizate în cadrul Studiului de oportunitate privind
gestiunea serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat din municipiul Timișoara
aprobat prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timişoara nr. 589/19.12.2023 a rezultat că pentru
următoarea perioadă este oportună realizarea serviciului public de alimentare cu energie termică prin
modalitatea gestiunii directe, astfel:
– prin intermediul operatorului aflat în subordinea autorității publice Compania Locală de termoficare
Colterm S.A. – in insolvență pentru prestarea serviciului de producere a energiei termice în sistem
centralizat;
– prin intermediul unui serviciu public de interes local, specializat, cu personalitate juridică, înfiinţat şi
organizat în subordinea consiliului local pentru prestarea serviciului de transport, distribuție și
furnizare a energiei termice în sistem centralizat.
Ca urmare, prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timişoara nr. 277/25.06.2024 a fost
aprobată înființarea Serviciului Public de Interes Local pentru Transportul, Distribuția și Furnizarea Energiei
Termice în Sistem Centralizat în Municipiul Timişoara.”